Pages

Friday, February 11, 2011

tak suke kene tegur ?!

assalamualaikum/hi .

" cuba cakap elok-elok , bersopan dan blablabla..... "

" eh , suka hati aku lah , kau jaga tepi kain kau sendiri sudah , tak payah jaga tepi kain orang lah kan . kau siapa nak tegur aku ... "

itu intro yang tak seberapa sebab aku tak ada idea nak mula macam mana .. okeyy , kita tahu kan kebanyakkan orang tak suka ditegur ! even , aku pun tak suka ditegur kalau teguran tu sangat menyakitkan hati tapi aku akan cuba terima dan hanya berdiam diri but sometimes keluar jugak la apa yang dipendam . hehe . aku tak ada sampai berdendam ke apa ke . diri aku pun tak betol lagi sebenarnya ,tapi sedang berusaha membetulkan diri sendiri .

first of all , apa sebab seseorang itu menegur ? haa , sebab orang tu sayang kita lah . dia nak yang terbaik untuk kita , kan kan kan ?

sebenarnya , semua orang perlukan teguran sebab kita tak tahu diri kita ni disenangi orang atau tidak . nobody perfect ! tapi ada separuh tu , siap tengking2 lagi bila kena tegur . hush , hilang budi bahasa . kalau orang tak tegur macam mana kita nak ubah diri kita untuk jadi yang terbaik ? okey , most of them ... suka ckp ' jaga tepi kain kau jelah ' ... memanglah kita kena jaga tepi kain sendiri .. tapi kalau orang yang kita kenal , rapat .. takkan nak biarkan je dia tak sedar yang kain dia terkoyak ? dia juga yang akan malukan ? samalah macam cerita kita sekarang ni , kita kena jaga sesama sendiri . tegur mana yang salah .

marah bila ditegur tu , normal lah ! tapi jangan sampai keterlaluan sampai nak balas dendam, bermusuh dan sebagainya . kita jangan fikir yang negatif ... cuba fikir positif tentang apa yang orang tegur dan cuba ubah diri kita . kalau semua orang buat hal masing2 , macam mana orang kita nak maju ? macam mana Islam nak maju ? renung-renungkan ... jangan sampai termenung ! hehe


p/s : terima teguran dengan minda dan hati yang terbuka . fikir apa kebaikan satu teguran !
fikir kenapa seseorang itu bazirkan air liur dia semata-mata nak tegur kau ? sama-sama kita ubah pemikiran sempit masyarakat sekarang yang menganggap teguran itu adalah satu perkara yang kolot dan perkara yang suka menjaga tepi kain orang lain .

*maaf atas penggunaan ' aku ' pada yang lebih tua ! okeyy , ini pun untuk diri aku jugak . *

thank you , dear reader !
CRA-Z ekin ;)
journey to success !

1 comment:

  1. tak tujukan kat sape2 pon okey ?
    jgn terasa !
    ----------> CRA-Z ekin

    ReplyDelete